Měřítka železničních modelů
Rozdělení modelových epoch
I. epocha (do roku 1921)
Epocha výstavby železnic od počátku až po dokončení souvislé sítě tratí.
Perioda Ia do 1858 - Vznik prvních teritoriálních drah, později součást souvislé vlakové sítě. Kusová výroba lokomotiv a vozů.
Perioda Ib 1858 - 1880 - Spojení soukromých drah do souvislé sítě hlavních tratí. První sjednocování stavby vozidel. Zavádění krytých stanovišť strojvedoucího. Ukončení výstavby hlavních tratí.
Perioda Ic 1880 - 1891 - Stavba lehkých vozidel pro místní dráhy včetně parních motorových vozů. Vznik kkStB.
Perioda Id 1891 - 1913 - Postupné zestátňování soukromých drah (s výjimkou Buštěhradské, Košicko -Bohumínské a Ústecko-teplické dráhy) a jejich přebírání do provozu kkStB. Vývoj lokomotiv na přehřátou páru. Nahrazování starých převzatých vozů novými vozidly jednotné stavby. Zavádění automatické sací brzdy, pouze u osobních vozů. První čtyřnápravové osobní vozy.
Perioda Ie 1913 - 1921 - Ukončení stavby nových tratí. Rozšiřování elektrického osvětlení. Úprava čísel vozů na čísla s pomlčkou. Rozpad kkStB a vznik národních drah (ČSD, MAV ...).
II. epocha (od 1921 do roku 1945)
Perioda IIa 1921- 1928 - Přechod od kkStB na ČSD, přeznačování vozidel dle regulí ČSD. Zavedení červenohnědého nátěru nákladních vozů. Zelený nátěr bočnic a bílý nátěr střech osobních vozů. Zavedení označení lokomotiv dle ing. Kryšpína. Zestátnění některých soukromích drah. Vznik prvních motorových vozů.
Perioda IIb 1928- 1939 - Nasazování motorových vozů na lokálních tratích. Zavádění tlakové brzdy u nákladních vozů. Zavádění celoocelové konstrukce vozů. Zavedení šedého nátěru střech (1936). Zavedení jednotné červené barvy u motorových vozů (1938)
Perioda IIb 1939- 1945 - Zrušení ČSD, vznik ČMD-BMB a ŽS (MÁV a DR v podstoupených oblastech. Odstavení motorových vozů (nedostatek pohonných hmot)
III. epocha (od 1945 do roku 1968)
Perioda IIIa od roku 1945 do roku 1950 - Obnovení ČSD, přeznačení kořistních vozidel a vozidel o ČMB a SŽ. Zestátnění posledních soukromých drah. Obnova provozu motorových vozů a výroba nových (M131.1)
Perioda IIIb od roku 1950 do roku 1958 - Zavedení žlutých popisů a změna uspořádání nápisů na vozidlech osobní přepravy, přestává se používat číslo ředitelství drah u označení domovské stanice. Zavedení rudých hvězd na hnacích vozidlech. Zavedení správ drah (Plzeňská, Pražská...), úprava uspořádání popisů, použití státního znaku na osobních vozech. Pojem "výtopna" nahrazen "lokomotivním depem". Zahájena motorizace železnice. Zrušení třetí vozové třídy.
Perioda IIIc od roku 1958 do roku 1968 - Zaveden nový způsob vyznačování parametrů nákladních vozů (tabulka traťových tříd). Na osobních vozech se přestal používat státní znak. Odstraňování "lvíčků" z hnacích vozidel, náhrada označením ČSD. Zrušení dosavadních správ drah, odstranění údajů (Ústecká dráha, Pražská dráha apod.) z popisů vozů, na hnacích vozidlech byly posléze aplikovány nápisy Severozápadní, Střední dráha apod. Zahájení provozu OPW. Zavedení odlišení v řadovém označování střídavých elektrických lokomotiv písmenem S (dosud všechny elektrické loko E bez rozlišení), doplnění písmene U k úzkorozchodným hnacím vozidlům.
IV. epocha (od 1968 do 1992)
Perioda IVa od roku 1968 do roku 1975 - Zavedení 12-místného mezinárodního číselného označování vozů (od 1967). S původními čísly ponechány jen úzkorozchodné vozy a patrové jednotky. Jiné rozmístění nápisů, v některých případech aplikované u osobních vozů ještě se starými čísly. Zavedeno mezinárodní řadové označení nákladních vozů, národní značení psáno za lomítkem. Po invazi vojsk Varšavské smlouvy v roce 1968 snímání rudých hvězd z vozidel, na vozidlech dočasně hesla vyzývající okupační vojska k odchodu a nejednotně aplikované různé symboly. Zjednodušování barevných nátěrů vozidel při dílenských opravách, návrat rudých hvězd na hnací vozidla(zpravidla menší velikosti), zavádění prvních "unifikovaných nátěrů" na vozidla. Doplňování číslic 0 do inventárních čísel řadového označení (tak, aby byla čtyřmístná). Masívnější zavádění hranatých nárazníků na vozidla. U osobních vozů se na čelech přestává vyznačovat vozová skupina.
Perioda IVb od roku 1975 do roku 1985 - Zatlačování parní trakce na podružné výkony. Zavedení jednotných nátěrů hnacích vozidel. Po roce 1980 ukončení provozu parních lokomotiv. Aplikace "zkušebních" oranžových výstražných pruhů na vozidla do unifikovaných nátěrů. Přečíslování a změny mezinárodního řadového označení u části nákladních vozů (původní národní řadové označení bylo dále uváděno odděleně a menším písmem v závorce). Zavedení mezinárodního řadového označení osobních vozů, národní řadové označení u osobních vozů zaniklo. Všeobecné zavádění 30 cm širokých oranžových a žlutých pruhů na čelech hnacích vozidel pro jejich lepší viditelnost. Vydána nová norma na nápisy na osobních vozech, všeobecné zavedení piktogramů místo textů na jídelních, lůžkových a lehátkových vozech.
Perioda IVc od roku 1985 do roku 1992 - Zavádění nového loga ČSD v oválné podobě na hnacích vozidlech a některých osobních vozech. Zavedení nového označení hnacích vozidel ČSD a opuštění systému ing.Kryšpína. Zavedení 60 cm širokých žlutých pruhů kolem celé skříně. Změna barvy popisů u vozů osobní přepravy, ze žluté na bílou. Zavádění původních nátěrů hnacích vozidlech, často doplněných žlutými výstražnými pruhy šíře 300 mm na čelech, příp. 600 mm okolo obvodu, zavádění zcela atypických nátěrů na hnacích vozidlech. Změna řadového označení velké části osobních vozů v důsledku změny významu písmena "m" v mezinárodním systému (u některých vozů pro mezinárodní provoz aplikováno již dříve), u nákladních vozů se přestává používat národní řadové značení.
V. epocha (od 1993 do 2008)
Perioda Va od roku 1993 do roku 2003 - Rozdělení ČSD na ČD a ŽSR. Přeznačení vozidel na ČD. Provoz EC a IC vlaků. Útlum provozu na místních drahách. Stavba železničních koridorů. Volná tvorba v barevném řešení vozidel. Výskyt graffiti na vozidlech a zařízení.
Perioda Vb od roku 2003 do roku 2008 - Rozdělení ČD na ČD a.s., ČDC a SŽDC. Doplnění čísel vozů a lokomotiv o identifikaci země a dopravce. Doplnění kompletního čísla na lokomotivy.
VI. epocha (od roku 2008)
Nové barevné provedení vozidel. Noví železniční dopravci. Prodej některých tratí do soukromého vlastnictví. Nárůst soukromých dopravců. Převzetí osobní dopravy na některých tratích soukromími dopravci. Změna názvu SŽDC na SŽ.